اسهال و ذات الریه علل اصلی بیماری و مرگ برای کودکان زیر 5 سال و همچنین برای کودکان در سن مدرسه هستند.
شیوع اسهالو ذات الریه مواد شوینده هپی هوم را می توان با شستشوی صحیح دست ها با صابون به میزان قابل توجهی کاهش داد.
اگرچه شستن دست ها با صابون زمانی یکی از مقرون به صرفه ترین مداخلات برای کاهش بیماری های پربار در کشورهای با درآمد پایین و متوسط (LMICs) تلقی می شد، تحلیل های جدیدتر به دلیل تفاوت ها، تردید بیشتری در ارائه چنین ادعاهایی داشتند.
در اثربخشی چنین برنامه هایی و بنابراین درک چگونگی عملکرد چنین برنامه هایی از طریق ارزیابی های دقیق در مقیاس های کوچک و بزرگ بسیار مهم است.
یک برنامه ملی شستن دست ها در هند بر اساس برخی از برنامه های مؤثرتر شناسایی شده تا به امروز، منجر به افزایش تخمینی 5.6 میلیارد دلار آمریکا در تولید ناخالص داخلی، 92 برابر بازده سرمایه گذاری می شود، که نشان دهنده اهمیت چنین مداخلاتی در مقیاس است.
با این حال، چالشهای زیادی برای دستیابی به تغییر رفتار شستشوی دستها در مقیاس وجود دارد.
اولاً، معیارهای مورد مواد شوینده کارواش استفاده در بسیاری از مطالعات بهعنوان نماینده رفتار ضعیف هستند، و حتی «استاندارد طلایی» فعلی مشاهده ساختاریافته کمتر از ایدهآل است.
دوم، بسیاری از برنامهها به تنهایی بر آموزش بهداشت متمرکز شدهاند که احتمالاً به دلیل اهمیت جنبههای انگیزشی و عادتی رفتار ناکافی است، که منجر به ایجاد مشکل در ایجاد اثربخشی برنامههای ارتقای بهداشت در مجموع در بررسیهای سیستماتیک میشود.
سوم، حتی زمانی که چنین مرورهایی شواهد موجود را به دقت بررسی میکنند، مطالعات کمی در زمینههای مدرسه در LMICها وجود دارد و بیشتر آنها پیگیری کوتاه، معیارهای پیامد ضعیف، یا کور کردن ضعیف ارزیابیکنندگان پیامد دارند.
مدارس به دلایل مواد شوینده خودرو زیادی یک محیط کلیدی برای توسعه برنامههای ترویج موثر شستشوی دستها هستند.
اول، محیط مدرسه نقش کلیدی در بسیاری از پیامدهای سلامت دارد.
ثانیاً، بسیاری از رفتارها به بزرگسالی می روند، و ارتقای سلامت در نوجوانی کلید کاهش نابرابری های سلامت است.
سوم، برخی از رفتارها ممکن است از کودکان مدرسهای به والدین یا خواهر و برادر کوچکترشان سرایت کند، بهویژه اگر همراه با مطالبی باشد که قابل اعتماد تلقی میشوند یا تغییراتی در محیط خانه ایجاد شده توسط کودکان.
با این حال، برنامه هایی مواد شوینده مبل که به طور خاص با این در ذهن طراحی نشده اند یا بدون رویکردهای تحول آفرین همراه طراحی نشده اند، بعید است که این کار را انجام دهند.
- منابع:
- تبلیغات: