پوشاک کودک نیلی به شدت به واکنش کودکان به چیزهایی که دیگران به آنها گفته می شود برای یادگیری در مورد جهان تکیه می کنندتاثیر دارد.
زیرا دانش در مورد بسیاری از حوزه ها برای حواس یا تجربیات مستقیم آنها قابل دسترسی نیست.
تحقیقات زیادی نشان داده است که هنگام یادگیری اطلاعات جدید، کودکان خردسال طیفی از عوامل را در نظر می گیرند و به منبعی نسبت به منبع دیگر اعتماد انتخابی نشان می دهند.
به عنوان مثال، کودکان پیش دبستانی ترجیح می دهند از اطلاعاتی که قبلا قابل اعتماد بوده اند یاد بگیرند تا اطلاعات غیرقابل اعتماد .
آنها همچنین ترجیح می دهند که از مطلعین جنسیت، نژاد و لهجه گفتاری خود یاد بگیرند .
علاوه بر این، پیش دبستانی ها از اطلاعات سخنرانان با ویژگی های مطلوب تری مانند صداقت، خیرخواهی و هوشمندی استفاده می کنند .
اطلاعات نسبتاً کمتری در مورد اینکه چگونه ظاهر فیزیکی مطلعین بالقوه، مانند لباس، بر انتساب دانش کودکان و یادگیری انتخابی از دیگران تأثیر می گذارد، شناخته شده است. هدف پژوهش حاضر روشن کردن این سوال است.
ظاهر فیزیکی یکی از تأثیرات عمده بر شکل گیری برداشت و استنتاج اجتماعی ما ابه طور خاص، شواهد تجربی فراوان نشان داده است که افراد به طور خودکار از ظاهر فیزیکی یک فرد برای قضاوت در مورد سایر صفات آن شخص مانند هوش، مهربانی، صداقت و قابل اعتماد بودن استفاده می کنند .
این پدیده نمونه بارز اثر هاله است، یک سوگیری شناختی که در آن افراد از احساس کلی خود از خوبی یا بدی یک فرد (به عنوان مثال، ارزیابی های جهانی) برای قضاوت در مورد ویژگی های خاص آن شخص استفاده می کنند جالب اینجاست که چگونه دو عنصر اصلی ظاهر فیزیکی جذابیت فیزیکی و لباس در ویژگیها و تجربیات یادگیری افراد نقش دارند.
بسیاری از مطالعات از اثر هاله ای جذابیت فیزیکی پشتیبانی کرده اند. به عنوان مثال، بزرگسالان افراد جذاب جسمی را آگاهتر، ورزشکارتر، قابل اعتمادتر و دوستانهتر از افراد غیرجذاب میدانند، بدون اینکه بدانند جذابیت فیزیکی در قضاوتهای آنها نقش دارد .
این تأثیر در محیط های آموزشی نیز دیده شده است. به عنوان مثال، دانشجویان، مربیان جذاب را نسبت به مربیان غیرجذاب، شایسته تر یا دارای تخصص بیشتری ارزیابی می کنند .
علاوه بر این، با افزایش جذابیت فیزیکی درک شده مربیان، دانشجویان کالج انگیزه بیشتری برای یادگیری و افزایش رضایت از درس گزارش میکنند، احساس میکنند که بهتر یاد میگیرند و ارزیابیهای آموزشی بالاتری ارائه میدهند .
چرا جذابیت فیزیکی مربیان چنین تأثیرات مثبتی دارد؟ یکی از دلایل احتمالی این است که جذابیت باعث افزایش بیواسطگی یا درک نزدیکی به افرادی میشود که مثبتتر ارزیابی میشوند، و اینکه بیدرنگی بیشتر به تجربیات و نتایج یادگیری بهتر کمک میکند.